En blog

Det er snart jul, men hvad ligger imellem i dag og den 24.12.? et blogindlæg! hjæælp!!!

en blog læsevejlederne

billede, taget i en rolig, blogfri stund på en septemberferie

Jeg sidder her og grumler over, at jeg kækt sagde ja til Bodil, da hun for længe siden skrev og spurgte, om jeg ville skrive et blog-indlæg. Hun skrev, at jeg bare kunne fortælle, hvad der optager mig for tiden som læsevejleder.

Jeg kender bedst til blogindlæg i forbindelsen med søgning på lækre forretter eller desserter. For det meste garneret med smukke billeder, men hvor er det dog besværligt at skulle lave en ny ret første gang. Jeg skal tilbage til opskriften hele tiden og bander, når jeg – igen- har sprunget et led over. Eller glemt at skrive på Flemmings indkøbsseddel, at der ikke var friske jordbær, han skulle købe her i november, men frosne! De skulle jo bruges til at lave sorbet af!!!  Glemte jeg måske også at skrive dét?? Er jeg for stresset her midt i den periode, hvor jeg skal skrive evalueringsrapporter? Måske er jeg opskriftsblind?  Måske ved jeg nu, hvordan det er som ordblind at skulle skrive en længere tekst om et nyt emne? Jeg må kunne bruge denne frustration til noget.

Det er faktisk én af de tanker, jeg jævnligt gør mig: hvordan kan jeg bedst muligt være med til at sikre, at en ordblind studerende kommer godt igennem sit studium, kommer overens med sin ordblindhed, lærer at se de stærke sider, som ordblindhed kan generere og flyver fra reden i tillid til, at der er et job derude.

Rammerne for dette arbejde er studiestøttetimerne. Normalt søger vi 20 timer per semester – i princippet én om ugen, men vi når ikke altid at bruge dem alle.
I slutningen af hvert semester skal vi evaluere forbruget af studiestøttetimerne. Det er en heftig periode: jeg skal have fat i alle ’mine’ studerende. Nogle af dem har jeg set jævnligt, andre har jeg kommunikeret med på mailen og andre igen har jeg kun set, da vi startede semesteret. Ved evalueringen er det de gode viljer, der styrer: det er en god proces for os begge at nå frem til, hvad der skal ske i det kommende semester og tale om, hvilke studieopgaver, der vil kunne være en barriere. Vi laver planer for, hvordan de skal overkommes og starter på en logbog, der skal fastholde os i planerne:

Logbog for XX – uddrag

dato Hvad talte vi om (i stikord)? Kan jeg formulere en ny strategi? er der noget, jeg har opdaget? Fundet ud af? Kan jeg lave en huskeregel? Er der noget, jeg skal prøve af?

Er der noget, jeg har lyst til at undersøge?

Hvis jeg ikke kan svare i det foregående felt? Hvad er mon grunden? Hvad var det, vi ikke fik arbejdet med? = mål for næste studiestøttetime?
24.4. Notatteknikker, begrebsopstilling, faglig tillid i studiegruppen, fysisk lærebog vs. E-bog, selvstudie, bedre brug af ordbog og viseord programmerne på min computer, Jeg vil forsøge mig med begrebsarket, som jeg blev introduceret til. Især når det gælder videnskabsteorien.

Mindmaps kan bruges til andet end noter. Både til struktur på en opgave eller forståelsen af et begreb.

 

Næste gang: læsestrategier – hvordan griber jeg en tekst an, så jeg ikke bare læser fra det ene hjørne til det andet.

En snak om de forskellige teknikker til notater, som vi snakkede om sidst

8.5. læsestrategier i et meget stort pensum sætte tid af på stopuret til at:

find læseformål inden jeg går i gang

begrebsorientere mig inden læsning (slå ord op)

prøve grafiske noter af

finde overbegreber

lave skemaer

tænke over relationerne mellem grundbog og artikler

overveje, hvad jeg skal læse først

Jeg kategoriserer mine artikler i forhold til grundbogen

overveje at lave grundig førlæsning og vente med at læse til efter forelæsningen

Jeg prøver dette af og rapporterer om det

 

Begejstringen er stor. Vi vil begge to gerne dette. Og i dette tilfælde er det lykkedes. Den studerende har på 2 semestre haft energi og flid til at få vendt sine læsevaner, så hun fra ’bare at starte fra det ene hjørne’ bruger tid (på stopur) til at skaffe sig et solidt overblik over teksten og nu overvejer at nøjes med det inden forelæsningen og først læse (skimlæse/repetere) efter teksten –og ikke har brug for studiestøttetimer i de kommende semestre J.

Det er ikke altid, der går så gelinde. I de fleste tilfælde må vi i flere semestre arbejde med at variere strategierne for at finde den, der passer bedst til den studerende. Rapportskrivningen er både en svøbe og en inspiration: Det tager forfærdeligt lang tid, vi kan ikke være sikre på, at den bliver nærlæst, men det er en enestående mulighed for os begge til at se hinanden i øjnene og drøfte, om det var de rigtige strategier, vi satsede på – så når perioden er overstået tænker jeg altid, at det var en god proces – Bemærk: når den er overstået.

Jeg vil slutte dette blogindlæg med et uddrag af en mail, som jeg lige har fået – og så kan jeg pludseligt flyve: mit visitkort (som jeg giver til den studerende på et passende tidspunkt i udredningen) kan også bidrage til at en studerende finder sine styrker – resten har hun selv klaret

….Efter en del år hvor jeg har lagt middel og nedefter i klassens karakter niveau, er jeg nu en af de bedste i klassen og det er mig der hjælper andre.
Jeg er så stolt af mig selv, for 2 år siden havde jeg ikke set mig selv med den succes jeg har nu. Nu er jeg sikret en uddannelse samt arbejde de næste 2 ½ år, som er egnet til mig. Det handler om at finde den rigtige vej for en selv, og lære ens begrænsinger og ens stærke sider.
Som du engang skrev på en seddel til mig: jeg er velbegavet, ihærdig, kreativ og en slider.
Denne seddel hænger stadig på køleskabet, og minder mig om at det betaler sig at kæmpe og altid sige at “man kan hvad man vil”
Jeg er glad for at du lærte mig at se det positive i ordblindhed og til det vil jeg bare sige tak!

Skriver en studerende, der nu har fundet sin plads på sin 3. uddannelse, og som jeg ikke har haft kontakt med i 2 år.

Kærlig hilsen og god jul

Margrethe