Nyborg Gymnasium: Læsevejledning giver orden i ordene

Mark har altid været en langsom læser, men med hjælp fra læsevejlederne på Nyborg Gymnasium er der kommet mere orden på ordene. ”Læsning er stadig hårdt arbejde, men det er helt klart blevet bedre”, fortæller han.

– I de små klasser i folkeskolen skilte min læsning sig ikke så meget ud endnu, men i de ældre klasser var jeg meget langsom til at læse. Når de andre havde læst en tekst, så havde jeg kun nået en tredjedel af den. Jeg nåede heller aldrig helt igennem opgaverne, når vi havde prøver. Derfor fik jeg i 9. klasse en IT-rygsæk, fortæller Mark, der – som alle nye elever – blev testet af læsevejlederne, da han startede på Nyborg Gymnasium.

”…rigtig, rigtig fedt”

– Testen viste, at det var ordblindhed, og jeg fik noget vejledning i, hvad der kunne gøres. Det var en rigtig god fornemmelse. Samtidig har alle min lærere og folk generelt været meget forstående. Det gælder også mine klassekammerater, der har været en stor hjælp. Det er rigtig, rigtig fedt, siger Mark og fortsætter:

– Læsning er da stadig hårdt arbejde, men det er helt klart blevet bedre, og jeg har stort glæde af den mentalitet, jeg har med hjemmefra, nemlig at det er en opgave, der skal løses. Rent læsemæssigt kan jeg mærke, at jeg bruger mindre tid på teksterne. Det skyldes blandt andet, at jeg får hjælp til at vurdere, hvordan jeg skal arbejde med de enkelte tekster. Det hjælper mig meget.

Nyborg gymnasium 1

Bedre oplevelser med læsning

Læsevejlederne på Nyborg Gymnasium oplever gang på gang, at de kan hjælpe elever som Mark til bedre oplevelser med læsning:

– Efter den første screening af alle elever, så bruger vi tid sammen med hver elev og tager en snak om deres læsehastighed, stavetest, arbejdet med ordklasser osv. Nogle elever ved godt selv, at de har læsevanskeligheder, mens andre har haft en mistanke og derfor gerne vil testes yderligere. Og finder vi elever, der har problemer, fordi de er tosprogede, så sender vi dem videre til vores kollega Annette Bau, der har dansk som 2. sprog og kan hjælpe med specifikke tosprogsproblemer, fortæller Kamilla Kej, der sammen med Anna Holm Grønlund og Lise Dixon Kildelund udgør gymnasiets læsevejleder-team.

– Vi laver et personligt skema for hver elev, der fortæller, hvad han eller hun har brug for af vejledning og hjælpemidler. Det kan være læsevejledning, en IT-rygsæk, vores læsehastighedskurser eller andet. Det er et stort arbejde for os i starten af skoleåret. Til gengæld får vi gjort læsevejledningen synlig fra starten.

Øger chancen for at gennemføre

– Elever med læsevanskeligheder kan godt være bange for, at de ikke virker dygtige nok, når de læser langsomt eller ikke forstår en opgave. Derfor bliver mange af dem lettede, når de får at vide, hvad problemet er, og hvad vi kan gøre for dem. Det er langt sværere for de elever, der ikke vil erkende, at de har en slags handicap, fortæller Kamilla, der ikke er i tvivl om, hvor læsevejledningen gør den helt store forskel:

– Vi kan ikke gøre det nemt fra dag 1, hvis du har læsevanskeligheder, men vi arbejder med tingene, så eleverne føler en udvikling. Det fungerer godt, når eleverne griber vores tilbud og investerer noget i det. På den måde øger vi med læsevejledning chancen for, at den enkelte elev gennemfører uddannelsen og får nogle højere karakterer.

Nyborg gymnasium 2